lørdag 2. januar 2010

Spotify og Altibox - spirene til film- og musikkbutikkenes fall?

Nok et interessant medieblikk fra journalist Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblads nettutgave i dag:
http://www.aftenbladet.no/debatt/medieblikk/1137040/Fremtiden_er_til_leie.html


Jeg har 8 esker med CDer. Innimellom tar jeg med meg en eller to CDer ut i bilen, sånn i tilfelle det ikke spilles god musikk på noen av de 6 radiokanalene jeg har programmert inn. På mobilen har jeg lagret noen mp3-filer som er lastet ned fra nettet - det er jo ikke CD-spiller i mobiltelefonen. Innendørs bruker vi Spotify. På begge husets PCer er Spotify installert, og den bærbare PCen kan enkelt kobles til anlegget i stua. I Spotify har vi lagret ulike spillelister for ulike behov, og de fornyes stadig. Til og med lillejenta har fått sin egen spilleliste, bestående av blant annet Postmann Pat, Dyrene i Afrika, Teddybjørnens vise, Nøtteliten, En diger tiger, Papegøyen fra Amerika, Lille Måltrost, m.fl. En dag vokser hun nok fra disse, men da er det bare å opprette en ny spilleliste - uten at det koster ei krone! Det kommer noen korte reklamesnutter innimellom, men det tåler vi da.


I skrivende stund lytter jeg til en spilleliste jeg opprettet på årets første dag. Planen er at den skal vokse gradvis utover i januar. Jeg er fryktelig dårlig til å huske titler på låter jeg hører på radioen, så jeg tar ofte utgangspunkt i VG-lista og velger ut de låtene jeg liker. Går jeg lei av de så sletter jeg de - uten snev av dårlig samvittighet for å ha dumpet en artist.

Bilde: http://mediamemo.allthingsd.com/20090827/apple-signs-off-on-spotify-when-will-big-music-play-along/

Men tilbake til artikkelen som handler om eie eller leie av musikk, film og e-bøker. Jeg har vel allerede gjort det klart at musikk er noe vi bruker svært lite penger på her i huset. Film bruker vi nok litt mer penger på, men likevel mye mindre enn vi gjorde tidligere. Vi har Altibox, men har ikke prøvd ut filmleie i det siste. Jeg synes at utvalget av nyere filmer har vært ganske smalt tidligere. Kanskje vi bør gi det en ny sjanse?




Jeg gleder meg til å gå til anskaffelse av en e-leser i løpet av året. Utvalget av norske bøker må bare bli litt større. Jeg er ikke så veldig begeistret over å lese engelske bøker som også finnes i oversatt utgave. Nå for tiden leser jeg Tore Renbergs "Kompani Orheim"(2005), om Jarle Klepp. "Mannen som elsket Yngve" falt godt i smak da den kom i 2003, men jeg har ventet med å lese oppfølgerne. Det har gått mest i Shopoholiker-litteratur de siste par årene. ;o)



Kompani Orheim har jeg lånt fra Sola bibliotek. Det er gratis, men litt tungvint. Det er et stykke å kjøre dit, og det ligger ikke på vei til og fra jobb. Men i romjula fikk jeg tatt meg en tur i åpningstida. Jeg gleder meg for øvrig til å lese "Charlotte Isabel Hansen". :-)

Enkelte bøker vil man  gjerne ha i bokhylla, og de kjøper jeg så og si alltid fra haugenbok.no. De har de laveste prisene og den korteste leveringstida. Jeg har opplevd å bestille ei bok en dag, og to dager senere ligger den i postkassa. I løpet av de to dagene har jeg kanskje ikke hatt tid til å stikke innom en bokhandel uansett. Men når e-bøkene  kommer for fullt blir det andre saker. Da kan man laste ned bøker i sanntid, og begynne å lese de der og da. Billigere må det også bli, vel?

Da er ikke en Sunnmøring vanskelig å overtale... :o)



Bilder fra http://www.torerenberg.no/sider/bibliografi.html

1 kommentar:

  1. Venter i spenning eg og om korleis det kjem til å bli om berre nokre få år.
    For eit år sidan ba eg ein elev om å ta med musikk til ein time. Då eg kom til timen, spurde eg om ho hadde teke med cd'en ho hadde lova å ta med. Etter litt forvirring blei vi einige om at det å ta med musikk ikkje nødvendigvis er det same som å ta med ein cd. Ein heil generasjon mellom oss. Det høyrer til historia at denne eleven ikkje eigte ein einaste cd.
    Eg har etterkvart fått meg ipod. Eg har lasta ned ulike podkast til bruk, og gjort meg litt kjend med Spotify. Eg har endra radikalt syn på det å eige bøker og film berre det siste året. Eg kjøper no billige paperback som eg etter lesing villig gir vidare til andre som vil lese. Eg ser stort sett ein film berre ein gong. Difor vil eg heller leie eller låne film av eit bibliotek eller betale for det gjennom ein "boks".
    Har veldig sansen for Omdahl sitt framtidsscenario: Alle deler og låner musikk, film og andre kulturelle uttrykk frå eit "basseng", og har dei så lenge dei ynskjer å bruke dei eller betaler for dei.
    Me har blitt altfor knytt til Tinga!
    Når det gjeld musikk- og litteraturbransjen som eit døme, så håper eg at dei kan finne ei måte å få inn inntekter på. Ellers vil det bli lite folk som kreativt deler med andre.

    SvarSlett