mandag 20. mai 2013

QR-koder i religionsundervisningen

I vinter las jeg om bruk av QR-koder i undervisningen på Edudemic.com. Dette ville jeg prøve selv. På nettet finnes et stort antall qr-code generators, men jeg kan anbefale denne som er veldig enkel å bruke.

Jeg tok utgangspunkt i temaet salmene, som jeg skulle jobbe med i rle for 10.trinn. Elevene fikk i lekse å laste ned en qr-leser til smarttelefonen sin. På skolen fikk de utdelt et arbeidsark med oppgaveteksten. QR-kodene sendte elevene direkte til bibelen.no. (De skulle egentlig sendes direkte til riktig salme, men det fungerte tydeligvis ikke.) Kodene kunne jeg selvsagt vist på den interaktive tavla også. Ikke alle har smarttelefon, så jeg måtte ha alternativer. Vi har kassevis med bibler på skolen, og mange er fortrolige med å slå opp i den. Et annet alternativ er bibelen.no via internett på pc.


Ikke alle 10.klassinger synes det er så interessant å lese bibeltekster. Ikke alle synes det er noe interessant å ha faget religion heller. Og noen synes ikke det er noe særlig å være på skolen i det hele tatt. Ved å åpne for flere inngangsmåter til oppgaven, fikk elevene et reelt valg, og de som ikke synes det er så interessant med bibeltekster, valgte stort sett å bruke smarttelefonen sin. Resultatet ble at alle løste oppgaven, ivrige og engasjerte, og alle opplevde motivasjon og mestring.


Det er uendelige muligheter ved bruk av qr-koder. På edudemic skriver de om 7 morsomme måter å bruke kodene på. I Levanger (HiNT) har de testet ut en geocachingvariant.

Elevene synes det var en artig måte å jobbe på, men de var kritiske til å bruke mobilnett siden skolen ikke har åpent trådløst nettverk. Det må vi respektere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar