onsdag 22. mai 2013

Stjerneorientering

Endelig er det vår, og muligheten for å flytte undervisningen utendørs er større. 10.klassingene er veldig fokusert på skriftlig eksamen de neste ukene, så vi trengte en mer uformell RLE-time med litt aktivitet. Jeg liker veldig godt konseptet stjerneorientering. Det så jeg første gang i første sesong av Blanke ark som gikk på TV Norge i 2009. Jeg var dessuten på et kurs med Håvard Tjora i 2010, hvor han forklarte en del av metodene han brukte i serien.

Poenget med stjerneorientering er å plassere spørsmål rundt omkring, og sende elevene av gårde for å lese ett spørsmål, og så kommer de tilbake med et svar. Så sendes de ut til en ny oppgave. Det er veldig utfordrende å administrere dette med nærmere 30 elever, men har du mindre grupper på 10-15 elever er det midt i blinken. Det er uansett en fordel å dele elevene i grupper på 2-3. Da drar de nytte av hverandre sine kunnskaper og gir ikke så lett opp. Det er også lurt å la de få 5 min i forkant av stjerneorienteringen til å raskt repetere lærestoffet i gruppene. Denne gangen bladde de gjennom kapitlet i læreboka for å hente frem igjen kunnskapen før de ble sendt ut i "felten".


Jeg har tilpasset reglene litt alt etter hvilke oppgaver jeg har. Denne gangen var det nokså vanskelige spørsmål om ulike trossamfunn. Derfor kunne de komme tilbake til meg og be om et spørsmålskort. Da kunne de slå opp i læreboka for å finne svaret der. Da fikk de bare 1 poeng i steden for 2. Men som du kan se av bildet husket de veldig mye uten hjelpemiddel.


Topp 5 tips:
  • Bruk fargekoder på spørsmålene
  • Del inn elevene i grupper på 2-3
  • Gi muligheten for hjelpemiddel
  • Repeter raskt i forkant
  • Ta med deg noe tungt ut når det blåser...


Lenker:
Dette er Blanke ark-metoden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar